Veelgestelde vragen

Onderstaand vindt u de veelgestelde vragen. De vragen zijn onderverdeeld per thema.

Inloggen

Wat heb ik nodig om MijnRivas te gebruiken?

  • een computer of tablet met internetfunctie
  • een DigiD
  • een mobiele telefoon

Wanneer kan ik inloggen op MijnRivas?

U kunt inloggen wanneer uw burgerservicenummer (BSN) bij Rivas Zorggroep bekend is. U kunt inloggen met uw DigiD met sms-functie of de DigiD app.

Wat gebeurt er als ik ben ingelogd en ik opeens iets anders moet doen?

Als u geen gebruikmaakt van het cliëntportaal MijnRivas wordt u na 15 minuten automatisch uitgelogd.

Ik heb problemen met inloggen. Wat kan ik doen?

De meest voorkomende problemen zijn:

  • U bent nog niet in het Beatrixziekenhuis of de Lingepolikliniek geweest waardoor uw burgerservicenummer (BSN) niet bij Rivas Zorggroep bekend is.
  • Er is iets met uw DigiD. Lees meer hierover op de website van DigiD.
  • Mogelijk voldoet uw browser en/of besturingssysteem niet aan de nieuwste minimale eisen om in te loggen met DigiD. Het kan zijn dat u uw computer moet upgraden. Hebt u bijvoorbeeld een computer met Internet Explorer 8? Dan zult u uw browser moeten upgraden met Internet Explorer 9.

Naar boven

Veiligheid en privacy

Hoe zit het met de veiligheid van mijn gegevens?

Rivas gaat op een veilige manier met uw digitale gegevens om, conform de Wet Bescherming Persoonsgegevens. U kunt zelf bijdragen aan een veilig gebruik van cliëntportaal MijnRivas:

  • Log uit op het moment dat u MijnRivas niet meer actief gebruikt en sluit daarna de browser.
  • Ga zorgvuldig om met de afdrukken die u maakt van uw gegevens.
  • Uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord zijn strikt persoonlijk. Bewaar deze daarom op een veilige plek.
  • Sla uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord niet op in uw computer, ook al stellen veel computerprogramma’s dit voor. Dit betekent namelijk dat iedereen die toegang heeft tot uw computer, ook uw inlognaam en wachtwoord kan vinden.
  • Gebruik een screensaver. Voorbijgangers kunnen uw gegevens dan niet direct zien als u even weg bent van uw computer.
  • Gebruikt u draadloos internet? Zorg er dan voor dat uw internetmodem of router beveiligd is met encryptie. Dan kan niet iedereen van uw internetverbinding gebruik maken. In de handleiding van uw apparatuur staat hoe u dit kunt doen.

Hoe zit het met de privacy van mijn gegevens?

Rivas wil graag weten hoe vaak MijnRivas wordt gebruikt. Daarom registeren we elke keer dat u inlogt. De gegevens die u eventueel invoert in het cliëntportaal MijnRivas komen in uw medisch dossier, die bij het registreren van uw inlogmomenten uiteraard niet gezien kunnen worden door onbevoegden.

Wie kunnen mijn medisch dossier en mijn medische gegevens inzien?

In beginsel wordt alleen inzage verleend aan u, dus niet aan familieleden of partners. U kunt wel iemand machtigen het medisch dossier namens u in te zien. Ouders/verzorgers van kinderen jonger dan 12 jaar mogen de gegevens van het kind inzien. Bij kinderen van 12 tot 16 jaar hebben zowel het kind als de ouders/verzorgers het recht op inzage. Inzage in gegevens van een overledene kan slechts worden verleend wanneer nabestaanden hier een aanmerkelijk belang bij hebben en de zorgverlener van mening is dat de overledene bij leven hiertegen geen bezwaar zou hebben gehad of indien een wettelijke verplichting dit vereist.

Naar boven

Eisen aan uw computer en browser

Met welke computers en tablets kan ik gebruikmaken van MijnRivas?

U kunt het cliëntportaal MijnRivas gebruiken op:

  • Windows computer ( Windows 7 of hoger)
  • Apple computer (MacBook, iMac)
  • Tablets (iPad vanaf versie 2, IPad mini, Nexus 7, Samsung Tab). U moet dan wel de juiste browser gebruiken. U kunt MijnRivas niet gebruiken op een smartphone. U kunt wel inloggen met een smartphone, maar de verschillende onderdelen werken niet goed.

Ondersteunt het cliëntportaal MijnRivas alle browsers?

MijnRivas werkt goed op Internet Explorer 9, Mozilla Firefox 24.0, Google Chrome 29.0, Apple Safari 6 en Android Browser 4.2.

Naar boven

Informatie op MijnRivas

Ik ben jaren geleden in het Beatrixziekenhuis en/of de Lingepolikliniek behandeld. Kan ik mijn gegevens dan inzien via het Rivas Cliëntportaal?

U kunt inloggen in MijnRivas wanneer uw burgerservicenummer (BSN) bij Rivas Zorggroep bekend is.

Kan ik in MijnRivas alle informatie uit mijn medisch dossier inzien?

Via MijnRivas kunt u delen van uw medisch dossier inzien. U kunt (nog) niet alle informatie uit uw medisch dossier inzien. Maar u hebt hier wel recht op. Wilt u uw medisch en verpleegkundig dossier lezen? Dan kunt u een kopie opvragen bij uw behandelend arts. Dit moet u schriftelijk doen.

Ik begrijp bepaalde informatie niet. Wat moet ik doen?

Het zou kunnen dat u de informatie in uw dossier niet goed begrijpt, zoals medische termen. Met vragen over de inhoud van uw dossier kunt u terecht bij uw behandelend arts.

Naar boven

Overige vragen

Kan ik MijnRivas uitzetten?

Wanneer u het cliëntportaal MijnRivas niet wilt gebruiken, kunt u de medewerkers van het afsprakenbureau vragen om het uit te zetten. U kunt dit niet zelf doen. Het afsprakenbureau is bereikbaar via (0183) 64 42 29.

Naar boven

Staat uw vraag er niet tussen?

Meer informatie

Staat uw vraag er niet tussen en wilt u meer informatie? Mailt u dan naar clientportaal@rivas.nl.
Met vragen over uw zorg en behandeling kunt u terecht bij uw behandelend arts.
Bent u uw gebruikersnaam of wachtwoord vergeten? Is uw DigiD verlopen? Lees meer op de website van DigiD.

Naar boven