05 maart 2021

Succesvolle inzet van e-health door logopedisten Rivas bij behandeling van cliënten op afstand

Vandaag is het de Dag van de Logopedie. De logopedisten vertellen meer over hoe zij tijdens de coronacrisis dankzij de inzet van vernieuwende e-health cliënten succesvol persoonlijk en op afstand kunnen behandelen. Naast de behandelingen die zij geven bij Rivas en bij cliënten thuis, zetten de logopedisten ruim een jaar beeldbellen en appen in via de volledig beveiligde app BeterDichtbij.

Logopedist Rosanne van Oost vertelt: ‘Mijn collega’s en ik zijn gespecialiseerd in de behandeling van volwassenen. Wij onderzoeken en behandelen stoornissen op het gebied van: spraak, taal, stem en/of slikproblemen. Denk daarbij aan problemen die ontstaan tijdens het herstel van corona, een beroerte, de ziekte van Parkinson, dementie, MS, et cetera.’

Collega-logopedist Patricia Mulder vult aan: ‘Je kunt de behandeling van cliënten via BeterDichtbij vergelijken met FaceTimen, WhatsApp videobellen en Skypen, maar dan via een volledig beveiligde app. Nu wij ruim een jaar ervaring hebben opgedaan met het beeldbellen, merken wij dat het een waardevolle aanvulling is op de behandelingen, zoals we die al gaven.’

Door te beeldbellen:

  • Ontvangen cliënten de behandeling in hun vertrouwde omgeving;
  • Hebben de cliënt en de logopedist geen reistijd, waardoor ook; weersomstandigheden, vervoersproblemen en besmettingsrisico met het oog op corona geen rol spelen,
  • Benutten cliënten en logopedisten de behandeltijd volledig;
  • Kunnen cliënten als dit nodig is vaker per week hun behandeling ontvangen.

Rosanne vertelt verder: ‘Sommige cliënten vinden het nog soms een grote stap om digitaal de behandeling te ontvangen. Maar na een keer, zien ook zij dit als een mooie behandeloptie, zeker in combinatie met een behandeling zoals we die cliënten al gaven bij Rivas en bij cliënten thuis.

Collega Patricia besluit: ‘Uiteraard ondersteunen we onze cliënten bij het installeren en gebruiken van BeterDichtbij. Als de app eenmaal werkt, is het puur een kwestie van opnemen zodra de logopedist op het afgesproken tijdstip belt.

Cliëntervaring
Cliënt Laura Brugmans (63) uit Sliedrecht vindt het in ieder geval hartstikke goed dat de behandeling via BeterDichtbij mogelijk is. ‘Ik heb een vorm van Parkinson en ga helaas steeds verder achteruit. Vorig jaar kreeg ik een buisje in mijn keel. Dat was nodig want mijn bovenste luchtwegen waren vernauwd en mijn stembanden werkten niet meer. Dankzij dat buisje en mijn logopediste Rosanne kan ik nu weer goed ademen en praten. Rosanne helpt me erg goed met spraak- en ademhalingsoefeningen. We hebben nu elke maand op afstand contact met elkaar via Beter Dichterbij. Hartstikke goed dat dit kan en helemaal niet moeilijk want ik ben ook al gewend aan Facetime.’

Meer informatie over de logopedisten vind je op de website. Ook is het mogelijk om geheel vrijblijvend contact op te nemen met de vakgroep logopedie via het secretariaat, logopedie@rivas.nl of (0183) 64 57 55.