Adviezen bij gewichtsverlies

Veranderingen in uw lichaamsgewicht worden veroorzaakt door veranderingen in de energiebalans. De energiebalans wordt bepaald door de energie-inname (dat wat u eet) en door het energieverbruik (hoeveel u dagelijks beweegt). Door te weinig energie-inname of door een groter energieverbruik, kan gewichtsverlies optreden. Om gewichtsverlies te voorkomen of te beperken is het van belang om ervoor te zorgen dat uw voeding meer energie bevat. Dit kunt u bereiken met behulp van de volgende adviezen:

  • Eet regelmatig: gebruik naast de drie hoofdmaaltijden ook drie tussenmaaltijden.
  • Gebruik als tussenmaaltijd zowel zoete als hartige versnaperingen. Voorbeelden van zoete tussendoortjes: een koekje, een chocolaatje, een plak ontbijtkoek, fruit of een glas vruchtensap. Voorbeelden van hartige tussendoortjes: blokjes kaas, pinda’s, chips of toastjes met beleg.
  • Gebruik volle producten. Bijvoorbeeld: volle melk, volle yoghurt, volle kwark, volvette kaas en slagroom. Wissel af tussen magere en vettere vleeswaren en vleessoorten.
  • Gebruik het nagerecht een half uur na de warme maaltijd.
  • Gebruik geen soep vlak voor de maaltijd. Soep vermindert de eetlust en bevat weinig energie. 
  • Eet gevarieerd. Vervang vlees bijvoorbeeld eens door kip, vis, ei of vegetarische vleesvervangers. Aardappelen kunt u afwisselen met frites, rijst, macaroni of spaghetti. Brood kunt u afwisselen met krentenbrood, suikerbrood of een kom pap.