Purinegehalte van voedingsproducten

Purinerijke voedingsmiddelen verhogen het urinezuurgehalte van het bloed door afbraak van purine tot urinezuur. Dit kan uiteindelijk leiden tot jicht: het neerslaan van urinezuur in gewrichten en/of gewrichtsvloeistoffen. In onderstaand overzicht kunt u zien welke producten u daarom het beste kunt vermijden (bron: Houtman e.a.1996, Emmerson 1996, Thomas 2001* ):

Zeer hoog purinegehalte:(meer dan 150 mg purine per 100 gram)
VleesOrgaanvlees (zoals hart, hersenen, lever, nier en zwezerik); vleesextracten (zoals vleesjus, justabletten of -poeders); kip met vel
VisAnsjovis, haring, makreel, mosselen, sardines en spiering
Groenten-
Dranken-
OverigeGistrijke producten, zoals marmite®, reformite® en vetamine®
Hoog purinegehalte:(75 - 150 mg purine per 100 gram)
VleesBacon, kalfsvlees, kalkoen, schapenvlees, wild (behalve konijn)
VisForel, kabeljauw, schelvis, zalm, bokking
Groenten-
DrankenBier en andere alcoholische dranken, alcoholvrij bier
Overige-

*Er zijn verschillen in de gegevens van de geraadpleegde bronnen. Purine-inname bij normale voeding: circa 400 mg per dag; bij purine-arme voeding circa 200 mg per dag.