Purinegehalte van voedingsproducten

Purinerijke voedingsmiddelen verhogen het urinezuurgehalte van het bloed door afbraak van purine tot urinezuur. Dit kan uiteindelijk leiden tot jicht: het neerslaan van urinezuur in gewrichten en/of gewrichtsvloeistoffen. In onderstaand overzicht kunt u zien welke producten u daarom het beste kunt vermijden (bron: Houtman e.a.1996, Emmerson 1996, Thomas 2001* ):

Zeer hoog purinegehalte: (meer dan 150 mg purine per 100 gram)
Vlees Orgaanvlees (zoals hart, hersenen, lever, nier en zwezerik); vleesextracten (zoals vleesjus, justabletten of -poeders); kip met vel
Vis Ansjovis, haring, makreel, mosselen, sardines en spiering
Groenten -
Dranken -
Overige Gistrijke producten, zoals marmite®, reformite® en vetamine®
Hoog purinegehalte: (75 - 150 mg purine per 100 gram)
Vlees Bacon, kalfsvlees, kalkoen, schapenvlees, wild (behalve konijn)
Vis Forel, kabeljauw, schelvis, zalm, bokking
Groenten -
Dranken Bier en andere alcoholische dranken, alcoholvrij bier
Overige -

*Er zijn verschillen in de gegevens van de geraadpleegde bronnen. Purine-inname bij normale voeding: circa 400 mg per dag; bij purine-arme voeding circa 200 mg per dag.