Anders kopen, anders eten

Boodschappen doen

  • Doe boodschappen nadat u heeft gegeten.
    Als u boodschappen doet met een hongerig gevoel is de verleiding groot om allerlei lekkere dingen in het boodschappenkarretje te doen. U koopt zo meer eten dan u eigenlijk nodig heeft. De keukenkastjes puilen uit en weggooien is natuurlijk zonde. De kans dat u allerlei dingen gaat eten die u eigenlijk niet nodig heeft, is zo veel groter.
  • Doe boodschappen met behulp van een boodschappenlijst en volg een vaste route in een vaste supermarkt.
    Als u met behulp van dit lijstje uw boodschappen doet, is de kans kleiner dat u zich laat verleiden door allerlei aanbiedingen. Het lijstje is als een gids, die u in de supermarkt veilig door het 'land der verleidingen' loodst. Het vergemakkelijkt uw nieuwe inkooppatroon. Houd bovendien een vaste supermarkt aan en doe de boodschappen volgens een vaste route in de winkel.
  • Koop gezonde producten.
    Het is natuurlijk goed uw huishoudgeld zo slim mogelijk te besteden door gebruik te maken van voordelige aanbiedingen. Vleeswaren in de reclame behoren echter meestal tot de vettere soorten. Bovendien bent u bij dergelijke aanbiedingen vaak ook nog verplicht om meer te kopen dan u nodig heeft.

Opbergen van eten

  • Berg alles wat eetbaar is op in de voorraadkast.
    Sommige mensen hebben overal in huis wel iets lekkers liggen. Op de tafel van de eetkamer staat een schaal koekjes, op het tafeltje bij de tv een schaaltje bonbons, in de keukenkast een zak borrelnootjes en in het dashboardkastje een zak drop. Waar men ook is, er is altijd wel iets eetbaars in de buurt. Dat maakt de verleiding erg groot. Dat wordt anders als u alles op één plaats opbergt, bijvoorbeeld in de voorraadkast. Als u dan iets lekkers wilt hebben, moet u naar de voorraadkast om het eruit te halen. U moet er dus iets meer moeite voor doen en dat kan een rem zijn om eraan toe te geven: voor sommigen is het zelfs een belemmering. U wordt bovendien niet bij alles wat u doet geconfronteerd met eten.
  • Richt uw kast zo in dat de ongezonde voedingsmiddelen uit het oog liggen.
    Als de lekkere dingen vooraan in uw kast liggen, komt u steeds opnieuw in de verleiding iets te pakken. Dit betekent een voortdurende strijd: zal ik iets nemen of niet?
    Liggen deze dingen buiten uw gezichtsveld, dus achterin de kast of in een apart kastje, dan wordt die verleiding kleiner.

Anders eten

  • Probeer zoveel mogelijk zelf te koken.
    Een kant-en-klaar-maaltijd wordt vaak snel en handig gevonden. Dit is echter bepaald geen pluspunt als u bezig bent met anders te leren eten. Omdat u zich er niet bijzonder voor hoeft in te spannen om in korte tijd iets op tafel te krijgen, wordt het makkelijker om aan de lekkere trek toe te geven. Bovendien zijn kant-en-klaar maaltijden vaak te vet. Vandaar dat het beter is uw maaltijden zelf te bereiden. Ook voor koekjes, gebak en hartige snacks geldt dat als u het niet (of alleen bij uitzondering) in huis heeft, u uzelf ook niet in de verleiding brengt.
  • Eet steeds op dezelfde plaats.
    Sommige mensen hebben zo hun eigen plekjes om te eten en te snoepen. Een zak chips in bed en een zak toffees bij de tv. Als u op zo'n plek bent, betekent dat bijna automatisch dat er ook gesnoept wordt. Dat hoort bij dat eigen plekje. U kunt dat veranderen door u voor te nemen nog maar op één plek te eten of te snoepen, bijvoorbeeld aan de keukentafel. Op andere plaatsen mag u niet meer eten. Als u dan zin heeft in chips of toffees moet u naar de keukentafel en dat is lang niet zo gezellig.
  • Eet op vaste tijden.
    Aangeraden wordt op vaste tijden te eten. Dat geldt voor uw ontbijt, lunch en diner, maar ook voor uw tussendoortjes. Als u zich dat aanwent, zult u merken dat u trek krijgt, wanneer het bijna tijd is om te eten. Buiten die tijden zal uw behoefte om iets te eten of te snoepen verminderen. Bovendien is het dan eenvoudiger om een normale portie te nemen. Dat is veel moeilijker als de tijden voor de maaltijden sterk schommelen. Wie bijvoorbeeld gewend is om rond 6 uur warm te eten en daar door zijn werkzaamheden niet aan toe komt, kan later op de avond een uitgehongerd gevoel krijgen. Dus wordt er een (te) grote portie chinees in huis gehaald. Waarschijnlijk wordt er dan veel meer gegeten dan normaal: men voelt zich uitgehongerd, er staat veel lekker eten op tafel en het is jammer om dat allemaal weg te gooien.
  • Gebruik kleinere borden.
    U heeft honger en wil graag een vol bord zien. Dat is begrijpelijk. Hoe groter uw bord, hoe groter de portie en hoe meer u dus eet. Als u een kleiner bord neemt, is het ook vol maar de portie is kleiner.
  • Ruim meteen na het eten de tafel af.
    U kent het wel: iedereen is klaar met eten, maar er wordt nog gezellig gepraat terwijl er van alles op tafel staat. U neemt nog een klein schepje van dit, een paar likjes mayonaise, een paar schepjes appelmoes en een halve hamburger die is blijven liggen. Zolang al dat eten pal voor uw neus staat, is de verleiding groot om er ook van te snoepen. Dat kunt u voorkomen door meteen na het eten de tafel af te ruimen. U kunt dan aan een lege tafel gezellig napraten.
  • Bewaar geen restjes, maar kook kleinere hoeveelheden
    Velen zijn groot gebracht met het idee dat eten weggooien zonde is. Dat is natuurlijk ook zo. Aan de andere kant is de verleiding groot om restjes tussendoor op te eten. Het heeft alleen zin om voedsel te bewaren als u er de volgende dag nog iets mee kunt doen. Zuinigheid is immers niet alleen goed voor uw portemonnee maar ook voor het milieu. Merkt u dat u vaak restjes overhoudt, dan is het beter in het vervolg kleinere hoeveelheden te koken. En kunt u de restjes niet meer gebruiken, dan is het verstandig ze toch maar weg te gooien. Bedenk dat u geen vuilnisbak bent. U kunt beter de echte gebruiken.
  • Eet niet aan een stuk door, maar leg uw vork of lepel vaker neer.
    Als u honger heeft, kunt u de neiging hebben om in een fors tempo te eten. Dat schrokgedrag heeft nadelen. In de eerste plaats geniet u minder van uw eten, in de tweede plaats merkt u minder gauw wanneer een gevoel van verzadiging optreedt. Dat kan er toe leiden dat u meer eet dan eigenlijk nodig is. U kunt dat voorkomen door niet aan een stuk door te eten, maar uw vork of lepel vaker neer te leggen. In die tussentijd kauwt u het eten zorgvuldig; u tracht het zo goed mogelijk te proeven alvorens u het doorslikt. U kunt bijvoorbeeld ook halverwege uw maaltijd even pauzeren.
  • Doe niets anders terwijl u eet.
    Sommigen hebben zich de gewoonte eigen gemaakt tijdens het eten nog iets anders te doen: een boek of krant lezen of tv kijken. Dat heeft nadelen. Door gedachtenloos te eten merkt u de smaak van uw eten minder goed op en merkt u minder snel de eerste tekenen van verzadiging. Dat laatste brengt het risico met zich mee dat u meer gaat eten dan nodig is. Dat kunt u voorkomen door u slechts met een ding tegelijk bezig te houden, eten dus en niets anders.

Tips

  1. Eet terwijl u eet. Dat wil zeggen: eet bewust en doe ondertussen niets anders. Omgekeerd zult u dan minder geneigd zijn te eten wanneer u iets anders doet.
  2. Ga nooit met een lege maag boodschappen doen.
  3. Bepaal van tevoren hoeveel u gaat eten. Wijk hier niet van af. Dit geldt ook voor een verjaardag of partij.
  4. Laat u niet van uw voornemens afbrengen wanneer er nog een restje over is.
  5. Blijf niet te lang met restjes in de pan natafelen, ruim de tafel direct na het eten af.
  6. Eet met kleine hapjes en neem af en toe pauze.
  7. Berg het eten op een vaste plaats op, liefst zo dat het niet meteen voor het grijpen ligt.
  8. Als u denkt honger te hebben, zoek dan een bezigheid om u af te leiden.
  9. Leer te voelen wanneer u honger heeft. Eet niet wanneer u geen honger heeft!