Vezelarme voeding

Een licht verteerbare, vezelarme voeding houdt kortweg in:

  • Vermijd producten met moeilijk verteerbare voedingsvezels, zoals pitjes, zaden, draderige producten en vellen.
  • Eet liever lichtbruin brood of eventueel witbrood in plaats van grofvolkorenbrood. Hetzelfde geldt voor crackers en dergelijke. Gebruik in ieder geval geen grove pitten, zaden, noten, muesli, cruesli, rozijnen, enzovoort. U kunt wel griesmeelpap en Brinta gebruiken.
  • U kunt gerust bouillon of dunne, ongebonden soep gebruiken. Wees echter voorzichtig met draderig vlees in de soep en met sommige groentes (zie de opsomming hieronder).
  • Eet geen ongeschild fruit en sowieso geen ananas, bessen, bramen, druiven, mandarijn, sinaasappel en gedroogd fruit. Wel geschikt is het volgende fruit zonder schil: appel, banaan, kiwi, mango, perzik, nectarine, peer en pruimen.
  • Eet geen rauwe groente en geen vezelige groentes zoals asperges, champignons, tuinbonen, maïs, taugé, aubergine, zuurkool en venkel. Wel geschikt zijn: bloemkool, broccoli, prei, worteltjes, spinazie, boerenkool, courgette, bieten en rode kool. Maak de groente goed schoon, verwijder harde stukjes en kook ze goed gaar.
  • Eet geen draderig en taai vlees, eet liever wit vlees (kip/wild) of graatvrije vis.
  • U kunt wel gekookte aardappelen, puree, witte rijst, pasta en mie eten. Wees echter voorzichtig met volkoren pasta en eet geen peulvruchten (bruine bonen, witte bonen, kapucijners, et cetera).

Heeft u nog vragen?

Heeft u nog vragen of is er iets niet duidelijk, dan kunt u contact opnemen met uw diëtist van Expertisecentrum Voeding en Leefstijl via het afsprakenbureau op 0183-644229.