Hoezo winterdip?!

’s Winters kunt u zich vermoeider voelen. Ook heeft u mogelijk meer zin in veel koolhydraten, ongezonde vetten en suikers. De deskundigen leggen u graag uit hoe dit zit. En ze geven u uiteraard tips voor hoe u de winter doorkomt, uw energie behoudt en op een gezond gewicht blijft.

Minder energie

Om te beginnen: het zit echt niet tussen uw oren. Er is een bewezen relatie tussen het weer en stemming. Schijnt de zon volop, dan is door het vele daglicht de hoeveelheid melatonine in uw lichaam laag. Grote kans dat u zich in de lente en de zomer vrolijk en energiek voelt.
Het tegenovergestelde is ook waar: hoe grijzer en grauwer het buiten is, hoe hoger de melatoninespiegel.
U voelt zich misschien wat somber en vermoeider in de herfst en winter? De verklaring hiervoor is dat de hoogte van het ‘melatoninepeil’ invloed heeft op de biologische klok. U kunt de hoeveelheid melatonine in uw lichaam en uw biologische klok echter positief beïnvloeden. Bijvoorbeeld door er dagelijks ondanks het minder goede weer op uit te trekken en zoveel mogelijk daglicht mee te pikken. Dikke jas aan en meer dan een halfuur wandelen of fietsen bijvoorbeeld. Ook als het bewolkt is en regent; want zelfs dan bent u in daglicht.
Een andere mogelijkheid is dagelijks drie kwartier achter de daglichtlamp te zitten met een verlichtingssterkte van 10.000 lux. Dat is vergelijkbaar met daglicht op een heldere, zonnige dag. Een nadeel van lichttherapie is dat het lastig preventief in te zetten is. U merkt pas effect als de eerste symptomen van vermoeidheid zich voordoen.
Het wordt natuurlijk een ander verhaal als u meer bent dan alleen een beetje somber en vermoeid bent en het idee heeft dat u in een (winter)depressie zit.

Lees hier meer over de symptomen van een winterdepressie.

Energie opdoen

In de wintermaanden is het moeilijker om gemotiveerd te zijn voor bewegen. Vindt u het lastig om uzelf te motiveren? Misschien is samen met anderen bewegen een idee. Het zorgt voor extra sociale contacten en u kunt elkaar motiveren en stimuleren op moeilijke momenten. En deze voordelen van bewegen en sport liegen er niet om. Bewegen geeft energie omdat:

  • Lichaam en geest in balans komen;
  • Uw lichaamsgewicht lager wordt;
  • U zich fitter voelt;
  • Uw bloeddruk lager wordt;
  • Uw zelfbeeld verbetert;
  • Extra aanmaak plaatsvindt van “gelukshormonen” dopamine en endorfine;
  • Somberheid, angst en stress minder worden;
  • Een betere afgifte plaatsvindt van het stresshormoon cortisol;
  • De informatieverwerking in de hersenen verbetert;
  • Een betere balans tussen lichaam en geest ontstaat.

Meer honger? Slimme oplossingen

Als het in de winter koud is en we ons vermoeider en minder fit voelen, gaat ons lichaam op zoek naar een manier om snel aan energie te komen. Een verhoogde melatoninespiegel in de wintermaanden speelt hierin ook zeker een rol: we krijgen er simpelweg meer honger door. Het is dus niet zo gek dat u in de winter neigt naar hartverwarmende maaltijden die meer calorieën bevatten en meestal zoeter en vettiger zijn. Helaas krijgt u door het eten van bepaalde voedingsmiddelen niet meer energie. Wel kunnen er door ongezond te eten tekorten ontstaan, waardoor u zich moe en lusteloos voelt. U heeft dan ook baat bij  regelmatig eten, vitamines en mineralen en slimme voedingstips. Ook is het raadzaam om geen maaltijden over te slaan. En doe uw voordeel met deze aanvullende voedingsadviezen.

Aanrader

Doe de weerstandscheck van het Vitamine Informatie Bureau. U ontdekt snel hoe het met uw weerstand gesteld is en u krijgt – als het nodig is – meteen ook tips hoe u het slimmer kunt aanpakken.  Wilt u meer tips? Bekijk ook eens Goed Bezig met Gezondheid.