Wachtstatus en wachttijd

U staat op de wachtlijst. Hieronder vindt u een beschrijving van de wachtstatus die voor u geldt. Ook ziet u een schatting van de wachttijd. Het kan altijd gebeuren dat het voor u korter of langer duurt.

Visualisatie wachtstatussen

Wacht uit voorzorg - wachttijd niet bekend

U heeft nog niet aangegeven dat u wilt gaan wonen in een woonlocatie van Rivas. Uw indicatie wordt gebruikt voor alle zorg in de thuissituatie. Een wachttijd is dus niet van toepassing voor u.

Wachten op voorkeur – wachttijd maximaal 12 maanden

U heeft de voorkeur voor een woonlocatie opgegeven en wacht tot daar een plekje is. De wachttijd is maximaal 12 maanden. Afhankelijk van het aantal wachtenden, kunt u al (veel) sneller aan de beurt zijn. 

Actief wachtend – wachttijd 3 tot 6 maanden

U heeft meer zorg nodig dan op dit moment thuis gegeven kan worden. U bent bereid om tijdelijk naar een woonlocatie te verhuizen die niet uw voorkeur heeft. Terwijl u daar woont, blijft u op de wachtlijst staan voor de woonlocatie van uw voorkeur. Zodra daar dan een plekje is, verhuist u alsnog naar die woonlocatie. De wachttijd duurt 3 tot 6 maanden, maar het kan ook sneller gaan.

Urgent wachtend – wachttijd enkele dagen tot weken

Uw situatie is urgent. U heeft dringend meer zorg nodig of u kunt niet meer naar huis. Afhankelijk van uw situatie is de wachttijd enkele dagen tot weken. U verhuist naar een woonlocatie waar het snelst een plekje is. Eventueel naar een woonlocatie van een andere zorgorganisatie. U blijft wel op de wachtlijst staan voor de woonlocatie van uw voorkeur. Zodra daar dan een plekje is, verhuist u alsnog naar die woonlocatie. 

Veelgestelde vragen

Sta ik op de wachtlijst?

U ontvangt een e-mail van Rivas Zorgadvies als u op de wachtlijst bent geplaatst.

Op welke plek sta ik op de wachtlijst?

Dit is afhankelijk van uw wachtstatus. De wachtstatus is afhankelijk van de urgentie van een verhuizing. Als de zorg thuis nog voldoende is, krijgt u een lagere status dan wanneer de situatie thuis onhoudbaar wordt. Crisissituaties hebben een hogere wachtstatus, en dus altijd voorrang.

Hoe lang duurt het nog?

Dit is moeilijk te voorspellen. Uw wachtstatus en de beschikbare ruimte op de locatie van uw voorkeur hebben hier invloed op.

Kan ik mijn voorkeur wijzigen?

U kunt altijd een andere voorkeur doorgeven. Voor het wijzigen van uw voorkeur belt u naar Rivas Zorgadvies via het telefoonnummer 0900-8440.

Wat als het opeens niet meer gaat thuis?

In dat geval kunt u contact opnemen met Rivas Zorgadvies via het telefoonnummer 0900-8440. Zij kunnen samen met u beoordelen of uw wachtstatus moet wijzigen. Wanneer een opname snel nodig is, doen wij ons best om zo snel mogelijk een geschikte plek voor u te vinden. Misschien niet meteen op uw voorkeurslocatie. Maar als u dit wenst, blijft u op de wachtlijst van uw voorkeurslocatie staan.

Uw plek op de wachtlijst

U kunt uw plek op de wachtlijst inzien in uw MijnRivas omgeving. Wanneer u daar bent ingelogd, klikt u in het menu rechtsboven op 'Folders'. In het folderoverzicht klikt u op de titel 'Uw plek op de wachtlijst'

Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website toont video’s van YouTube en Vimeo. Dergelijke partijen plaatsen cookies (third party cookies). Als u deze cookies niet wilt, kunt u dat hier aangeven. U kunt dan geen video’s op deze website zien. Wij plaatsen zelf ook cookies om onze site te verbeteren. Deze gegevens worden niet aan derden verstrekt.

Lees meer over het cookiebeleid