MijnRivas Veelgestelde vragen MijnRivas Privacy en mijn gegevens

Privacy en mijn gegevens

Wat kan ik zelf wijzigen in MijnRivas?

Het is belangrijk dat uw zorgverleners u goed kunnen bereiken. Daarvoor willen wij uw mobiele telefoonnummer en e-mailadres weten. In MijnRivas kunt u zelf gegevens aanpassen. U kunt deze wijziging doorgeven of wijzigen onder het kopje ‘gegevens’. Klik op wijzigen en vul uw mobiele nummer of e-mailadres in. Om zeker te zijn dat u de juiste gegevens invult, ontvangt u een code per e-mail of op uw mobiel. Tik de code in op het controleveld in MijnRivas.

Heeft u een nieuwe huisarts of apotheek? Vul de naam en woonplaats van uw huisarts of apotheek in en kies de juiste zorgverleners uit de getoonde opties.

Lukt het niet om de informatie aan te passen. Neem dan contact op met ons, dat kan op één van onderstaande manieren:

  • U kunt bellen met de Rivas Zorglijn, u bereikt hen via 0900 8440.
  • U kunt ook een e-mail sturen naar clientportaal@rivas.nl. Gebruik dit e-mailadres niet voor zorgvragen of voor vragen over de inhoud van uw zorggegevens. Deze kunt u stellen aan uw zorgverlener.
  • Als u in het Beatrixziekenhuis of in de Lingepolikliniek komt, dan kunt u bij de inschrijfbalie uw gegevens laten aanpassen.

Hoe zit het met de veiligheid van mijn gegevens?

Uw privacy is voor Rivas heel belangrijk. Daarom werken wij volgens de ‘Algemene verordening gegevensbescherming’ (AVG). Deze wet beschermt uw privacy. U leest er meer over op onze website.

Wie kan mijn dossier op MijnRivas inzien?

Alleen zorgverleners die zorg aan u bieden (uw arts, verpleegkundige, wijkverpleegkundige of verzorgende die u helpt) kunnen in uw dossier kijken. Uw informatie wordt alleen gedeeld met mensen buiten Rivas Zorggroep als u daar toestemming voor heeft gegeven. Uw informatie wordt alleen gedeeld met uw eigen huisarts of verpleeghuisarts. Andere zorgverleners of organisaties zoals de bedrijfsarts of verzekeraars kunnen uw dossier niet zien.

U heeft alleen zelf toegang tot uw eigen zorgdossier. Tenzij u een machtiging aan iemand geeft, bijvoorbeeld aan uw buurman, vriend, familielid of mantelzorger omdat zij u helpen. Dat kan met DigiD Machtigen. Meer informatie over hoe u dit moet doen, leest u op de website van de overheid. Vragen kunt u ook stellen aan de helpdesk van DigiD Machtigen via telefoonnummer 088 123 6555.

Hoe geef ik toestemming om mijn zorggegevens te delen met andere zorgverleners?

Soms is het voor zorgverleners belangrijk om de gegevens uit uw cliëntportaal MijnRivas te delen met andere zorgverleners. Bij een doorverwijzing naar een ander ziekenhuis bijvoorbeeld. Uw toestemming leggen we vast in het cliëntportaal MijnRivas.

  • U kunt dit ook zelf regelen op het cliëntportaal MijnRivas.
  • Of u regelt dit bij een eerste contact met een zorgverlener van Rivas Zorggroep, medewerkers vragen u of wij uw gegevens mogen delen.
  • Of u belt met de Zorglijn via 0900 8440.

Meer informatie over waarom zorggegevens delen belangrijk is en veilig gebeurt, vindt u in deze folder.

Kan ik de toestemming om mijn zorggegevens te delen ook wijzigen?

Ja, u kunt uw toestemming altijd wijzigen op het cliëntportaal MijnRivas. Of bel met de Zorglijn via 0900 8440, dan passen we dit voor u aan.

Kan ik MijnRivas uitzetten?

Wanneer u MijnRivas niet (meer) wilt gebruiken, dan kunt u de medewerkers van de Zorglijn vragen om het uit te zetten. De Zorglijn is bereikbaar op het telefoonnummer 0900 8440 of clientportaal@rivas.nl.

Terug naar de veelgestelde vragen

 

 

 

Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website toont video’s van YouTube en Vimeo. Dergelijke partijen plaatsen cookies (third party cookies). Als u deze cookies niet wilt, kunt u dat hier aangeven. U kunt dan geen video’s op deze website zien. Wij plaatsen zelf ook cookies om onze site te verbeteren. Deze gegevens worden niet aan derden verstrekt.

Lees meer over het cookiebeleid