11 december 2023
Start testfase 'Voorbereid verhuizen'
Vanaf het moment dat iemand op de wachtlijst komt voor een plek in een woonlocatie, krijgt diegene vroegtijdig en gedoseerd informatie ter voorbereiding op de verhuizing. Bijvoorbeeld over hun status op de wachtlijst of praktische informatie over hun nieuwe woonruimte.
Rivas streeft naar het leveren van mensgerichte zorg. Als organisatie zijn wij daarom voortdurend op zoek naar mogelijkheden om onze processen te verbeteren. Om het proces van het inhuizen van een nieuwe bewoner te verbeteren, hebben we gewerkt volgens het principe van Design Thinking. Hierbij wordt altijd gedacht vanuit de doelgroep of eindgebruiker van de innovatie. Deze werkwijze sluit aan bij ons streven naar mensgerichte zorg.
Een groep bewoners en hun naasten zijn daarom meegenomen in het hele proces. Zij hebben het prototype meerdere malen getest en hebben hun feedback gegeven. Zij zijn heel tevreden met het eindresultaat: “Ja, dit had ik vooraf willen weten! Nu werd ik de dag van de verhuizing en de dagen daarna overvallen met allerlei informatie en papieren. Wat fijn dat dit straks voor de mensen beschikbaar is.”
In zes sprints van twee weken is toegewerkt naar het eindproduct: een website met alle informatie ter voorbereiding op de verhuizing. De informatie wordt gedoseerd naar de toekomstige bewoner en zijn naaste gestuurd. Op deze manier ontvangt iemand niet in een keer een lading aan informatie.
De pilot is gestart op twee van onze zeventien woonlocaties. We hopen veel te leren uit de pilot, zodat we dit nieuwe proces volgend jaar kunnen uitrollen over alle woonlocaties.