Uw zorg via beeldbellen
Soms is het niet nodig dat een zorgmedewerker bij u thuis langskomt.
Met beeldbellen heeft u contact via een tablet of telefoon (smartphone).
U ziet en hoort elkaar op het scherm en de zorgmedewerker kan meekijken, uitleg geven of vragen hoe het met u gaat.
Zo blijft de zorg persoonlijk, ook op afstand.
Wat is beeldbellen?
Bij beeldbellen heeft u contact met uw zorgmedewerker via een scherm.
De zorgmedewerker kan even meekijken, uitleg geven of vragen hoe het met u gaat.
Het gesprek lijkt op een gewoon huisbezoek, alleen doen we het via beeld.
Hoe ziet een beeldzorgmoment eruit?
Met beeldbellen heeft u contact met uw zorgmedewerker via een scherm.
In deze video ziet u hoe dat werkt en wat u kunt verwachten.
Zo weet u precies hoe we samen goed contact houden – ook op afstand.
Wat heeft u nodig?
U kunt beeldbellen met uw eigen tablet of smartphone.
Heeft u die niet? Dan kunt u van Rivas een tablet in bruikleen krijgen.
Onze zorgmedewerker komt altijd eerst bij u langs om uit te leggen hoe beeldzorg werkt.
U krijgt begeleiding bij u thuis totdat u zelfstandig kunt beeldbellen.
Zo werkt het in 3 stappen
-
We spreken een tijd af voor het beeldbellen.
-
U zet de tablet of telefoon aan en wacht op het gesprek.
-
De zorgmedewerker belt u via beeld en kijkt even met u mee.
Wanneer gebruiken we beeldbellen?
Beeldbellen is handig bij korte zorgmomenten of om even te kijken hoe het met u gaat.
We gebruiken het bijvoorbeeld:
-
om te zien of het goed gaat met het innemen van medicijnen;
-
bij wondzorg of stomazorg;
-
als u hulp kunt gebruiken bij het douchen of aankleden, om de dag goed te starten;
-
als ondersteuning bij het spuiten van insuline of andere medicijnen;
-
om te herinneren aan eten of drinken;
-
om samen te bekijken hoe het herstel verloopt.
We spreken van tevoren af wanneer en waarvoor we beeldbellen gebruiken.
Krijgen wij geen contact met u via beeldzorg? Dan schakelen we zo snel mogelijk iemand van de wijkverpleging in om bij u langs te gaan.
Waarom beeldbellen?
Beeldbellen heeft veel voordelen:
-
u hoeft niet te wachten op een huisbezoek, u kunt dus ook op visite gaan;
-
u houdt makkelijk contact met uw zorgmedewerker;
-
we kunnen vaker even meekijken of iets bespreken;
-
u bent zelf actief betrokken bij uw zorg.
Soms combineren we beeldbellen met zorg aan huis.
Zo krijgt u precies de ondersteuning die u nodig heeft.
Meer weten of beeldbellen proberen?
We vinden het belangrijk dat u zich prettig voelt bij deze manier van contact.
Wilt u weten of beeldbellen iets voor u is? Bespreek het met uw wijkverpleegkundige.
Of bel met de Rivas Zorglijn op 0900-8440.
Samen bekijken we wat bij u past.