Over Rivas Kwaliteit Omgaan met een klacht

Tip of klacht

Veilige, mensgerichte zorg. Dat staat bij Rivas voorop. Toch kan er iets gebeuren dat u als onjuist of onterecht ervaart. Laat ons dat dan weten. We zijn ervan overtuigd dat we kunnen leren van ervaringen van cliënten.

Klachtenbemiddeling

Als u een klacht heeft, kunt u dit eerst bespreken met de zorgverlener of de leidinggevende. Als dat niet lukt of u heeft een vraag, kunt u contact opnemen met een klachtenfunctionaris. Deze kan u adviseren over en bemiddelen bij uw klacht. Klachtenbemiddeling kent drie mogelijkheden:

  • De klachtenfunctionaris kan uw klacht als signaal melden aan de betrokkene(n).
  • De klachtenfunctionaris kan een reactie van de betrokkene(n) voor u vragen.
  • De klachtenfunctionaris kan een gesprek arrangeren tussen u en de betrokkene(n). Als u dat wenst, is de klachtenfunctionaris bij dit gesprek aanwezig.

De klachtenfunctionarissen zijn bereikbaar via telefoon, mail of post. U kunt ook het online klachtenformulier invullen. Eén van de klachtenfunctionarissen neemt na ontvangst van de klacht binnen enkele werkdagen contact met u op.

Als de klachtenfunctionarissen telefonisch niet bereikbaar zijn, kunt u een bericht inspreken of achterlaten bij de Rivas zorglijn. U wordt dan teruggebeld.

Postadres
Rivas Zorggroep
T.a.v. de klachtenfunctionaris
Antwoordnummer 513 4200 WB GORINCHEM
klachtenfunctionaris@rivas.nl

Klachtenregeling

Als u geen bemiddeling wenst of als bemiddeling niet tot het gewenste resultaat heeft geleid, kunt u gebruik maken van de klachtenregeling van Rivas.

De klachtenregeling is gebaseerd op de Modelklachtenregeling ziekenhuizen, zoals opgesteld door NVZ (Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen) en NFU (Nederlandse Federatie van Universitaire Centra), waarbij de VKIG (Vereniging van Klachtenfunctionarissen in Instellingen voor Gezondheidszorg) is geconsulteerd. De Patiëntenfederatie Nederland en organisaties die cliëntenraden vertegenwoordigen, het Landelijk steunpunt (mede)zeggenschap (LSR) en het Platform CRAZ, onderschrijven deze modelregeling.

De klachtenregeling van Rivas voldoet aan het bepaalde in de Wkkgz: de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg. De klachtenregeling is aangepast aan de ketenorganisatie van Rivas. Deze interne klachtenregeling geldt voor alle cliënten die zorg ontvangen van Rivas.

>Vergoeding zorg: Een klacht over financiële vergoeding van de geleverde zorg (bijvoorbeeld over de DBC, tarieven, eigen risico etc.) valt niet onder de Wkkgz.
Deze verzoeken kunnen rechtstreeks worden ingediend bij Stichting Rivas Zorggroep, t.a.v. ZorgControl, Postbus 90, 4200 AB Gorinchem, of zorgcontrol@rivas.nl.
>Schadevergoeding: Een verzoek tot vergoeding van schade (claim) valt niet onder de Wkkgz. Een verzoekt tot schadevergoeding kan rechtstreeks worden ingediend bij Stichting Rivas Zorggroep, t.a.v. Schadebehandelaar, Postbus 90, 4200 AB Gorinchem, of secretariaatrvb@rivas.nl.
>Klachten inzake diensten: Een klacht over een dienst van Rivas die niet als ‘zorg’ is te duiden (bijv. huur, cursussen, activiteiten) valt niet onder de Wkkgz. De klager kan wel gebruik maken van de klachtenregeling; deze klager heeft géén toegang tot de Geschilleninstantie.
> Klachten als bedoeld in artikel 55 Wet zorg en dwang (Wzd):
In afwijking van hoofdstuk 3 van de Wkkgz worden klachten zoals bedoeld in artikel 55 Wzd voorgelegd aan een onafhankelijke klachtencommissie (artikel 53 lid 2 Wzd). De door Rivas ontvangen klachten die op artikel 55 Wzd betrekking hebben worden door Rivas ter behandeling overgedragen aan de (landelijke) KlachtenCommissie Onvrijwillige Zorg (KCOZ) (www.kcoz.nl).

OnderzoekAdviesCommissie

De klachtenfunctionaris kan adviseren uw klacht ter beoordeling voor te leggen aan de Raad van Bestuur van Rivas. U kunt uiteraard ook zelf uw klacht voorleggen aan de Raad van Bestuur.
De Raad van Bestuur verzoekt de OnderzoekAdviesCommissie uw klacht te onderzoeken en betrekt de uitkomst daarvan in haar oordeel. De Raad van Bestuur neemt uitsluitend schriftelijke klachten in behandeling.

Raad van Bestuur
OnderzoekAdviesCommissie Rivas
Postbus 90
4200 AB Gorinchem

Schade

Als u meent dat u schade heeft geleden als gevolg van een opname, behandeling of anderszins, dan kunt u Rivas Zorggroep aansprakelijk stellen. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met één van de klachtenfunctionarissen.

Jaarverslag klachtenbemiddeling

Jaarverslag klachtenbemiddeling

In het jaarverslag leest u waar klachten van cliënten over gaan, hoe klachtenbemiddeling werkt en wat klachten bijdragen aan kwaliteitsverbetering van de zorg. De insteek is om tot een oplossing te komen waar cliënt en zorgverlener tevreden mee zijn, en die vertrouwen geeft voor de toekomstige zorg aan cliënt.

Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website toont video’s van YouTube en Vimeo. Dergelijke partijen plaatsen cookies (third party cookies). Als u deze cookies niet wilt, kunt u dat hier aangeven. U kunt dan geen video’s op deze website zien. Wij plaatsen zelf ook cookies om onze site te verbeteren. Deze gegevens worden niet aan derden verstrekt.

Lees meer over het cookiebeleid