Een incident: wat is het en wat kunt u verwachten?

De zorgverleners van Rivas doen hun uiterste best om u of uw naaste goed te behandelen en goed voor u of uw naaste te zorgen. Toch gaat er soms iets mis. Als er iets misgaat dat voor u of uw naaste schadelijke gevolgen heeft of kan hebben, spreken we van een incident.

De arts informeert u of uw naaste binnen 24 uur na het ontdekken van het incident. In sommige situaties moet na een incident snel actie worden ondernomen. Dan informeert de arts u of uw naaste direct daarna. Vervolgens houdt de arts, zo mogelijk samen met een verpleegkundige, een gesprek met u of uw naaste.

Het gesprek met de arts

In het gesprek met de arts komen de volgende vragen aan bod:

  • Wat is er misgegaan?
  • Welke gevolgen heeft dit voor u of uw naaste?
  • Welke oplossingen zijn er?
  • Welke vragen en zorgen heeft u of uw naaste?
  • Wat doet Rivas om te onderzoeken wat er mis is gegaan?
  • Welke maatregelen neemt Rivas om herhaling te voorkomen?
  • Bij wie kunt u of uw naaste terecht met vragen en zorgen?

Tijdens het gesprek kunnen vragen gesteld worden. Bedenk voor het gesprek alvast welke vragen u wilt stellen en schrijf deze op. U mag ook iemand meenemen naar het gesprek.

Onderzoek naar een incident

Vaak is tijdens het eerste gesprek nog niet precies duidelijk wat er is gebeurd en waardoor het is misgegaan. Hiervoor kan onderzoek nodig zijn. Meer informatie over onderzoek naar een incident leest u op de pagina ‘Wat ging er mis? Onderzoek naar een incident’.

Contact

Heeft u na het lezen van deze informatie nog vragen? Dan kunt u contact opnemen met de hoofdbehandelaar (de arts die eindverantwoordelijk is voor de medische behandeling).

Als u wordt behandeld door een arts, is het belangrijk dat u vertrouwen hebt in de arts. U mag altijd vragen of een andere arts uw behandeling kan overnemen.

Bronvermelding
Deze tekst is gedeeltelijk overgenomen van UMC Utrecht en vertaald naar de praktijk bij Rivas Zorggroep.